Har tit undret mig over, at det er ok for mænd at kigge på damer, men det er ikke ok for kvinder, at snage. Mænd kigger på damer - blade, internet, på gaden, plakater på værkstedet osv. - fordi det er deres natur, at de gerne vil sprede deres arvelige gener til så mange som muligt. Man får altid at vide, at det ikke har noget med deres kærester at gøre...sådan er det bare. De kan ikke lade være. Men hvorfor er det så ikke ok, at kvinder snager? Tjekker FB, sms’er, Messenger osv. Det ligger også helt naturligt for (mange) os. Vi interesserer os for alt hvad vores nærmeste laver. Hvis vi antager, at det også ligger dybt i vores gener, at vi gerne vil beskytte vores nærmeste og det forhold vi har imod udefrakommende – det har ikke noget med vores kæreste at gøre. Så er det vel også bare den undskyldning vi skal bruge?? Jeg er med på, at det oplagte svar på det her er, at det ikke skader nogen, at mænd kigger på damer. Men, at det er privat, at man snager i andres sager. Men det skader jo nogen, at mænd kigger på andre damer – det gør kæresterne usikre, kede af det og måske jaloux og det går ud over deres humør og deres selvtillid. Mænd er jo vilde med kvinder, der er selvsikre, smilende og hviler i sig selv. Hvilket meget få gør, med det udbud af damer vi skal leve op til, som vores kærester samtidigt (ofte helt åbenlyst) savler over – det er jo i deres gener Derimod, skader det ikke nogen, at kvinder snager, hvis der ikke er noget, at snage i. Hvis en mand ikke har noget at skjule, så er der vel heller ikke nogen, der tager skade af, at kvinden snager i deres ting? Noget der kan tage skade er selvfølgelig forholdet, hvis der bliver snaget og noget bliver opdaget, men så er det jo fordi der i første omgang bliver tjekket damer ud og det så bliver opdaget, fordi der bliver snaget.

Kvinde, 41
07-06-2017. Kl. 11:56

Du skal være logget ind for at kunne skrive

Vis:

Jeg forstår slet ikke hvordan du kan tænke, at det er okay at kigge i andres besked osv. Som person har jeg vel lov at have et privatliv ved siden af mit forhold? Det er mange ting, som jeg taler/skriver med mine kammerater, som ikke kommer en kæreste ved. Det kan være en situation med hende, som jeg har talt med en kammerat om. Men det kan også være noget helt andet. Jeg ville også blive sur, hvis hun åbnede min breve.

Der er vel heller ikke nogen der forhindre dig i at kigge på mænd? Men du vil vel forhindre en fyr i at læse dine besked, åbne din post, og lytte til dine veninders samtale...

ST, 36 år 07-06-2017. Kl. 23:09
Er du enig?
  • 12
  • 5

Nu skriver jeg ikke på noget tidspunkt, at det er ok at snage! Hvilket jeg heller ikke mener det er. Jeg sætter en masse hypotetiske spørgsmål, for at se tingene i andet perspektiv og fordi, jeg synes, at det er en spændende diskussion.

Har ikke en kæreste i øjeblikket, men jeg tror egentlig ikke, at jeg ville ha noget imod, at han havde adgang til min mobil. Det har jeg ikke haft med andre kærester.

Kvinde, 41 år 07-06-2017. Kl. 23:46

Du skal være logget ind for at kunne skrive

Hvor mange år har kvinder kunne snage i mænds sms'er, FB beskeder, messenger osv? Skulle kvinder have udviklet et naturligt gen i løbet af de sidste 15 år?

Snageri er desuden en indtrængen i andre menneskers privatliv. Det er sjovt nok privat, og dermed ikke noget der rager dig.

Hvis du har et problem med at din kæreste kigger på andre kvinder, så snak med ham om det. Hvis det ikke hjælper, så find en der ikke har samme trang.

Mand, 23 år 07-06-2017. Kl. 14:02
Er du enig?
  • 18
  • 12
Se 3 tidligere kommentarer

Jeg vil ikke sige at det er genetisk betinget. I min verden er det opdragelse om moral og etik, som siger mest ift denne diskussion. Der er mange ting, som er genetisk bestemt, men ens opførsel udspringer først og fremmest af ophav, som man vokset op med og udviklet sig til.

Sab24, 24 år 07-06-2017. Kl. 21:26

Du skal være logget ind for at kunne skrive

Hvis det er det, du har brug for at tænke, for at retfærdiggøre dig selv, så fint nok :)

Mand, 25 år 07-06-2017. Kl. 12:37
Er du enig?
  • 19
  • 14
Se 5 tidligere kommentarer

Det tror jeg heller ikke nødvendigvis det er :) jeg kender i hvert fald både mænd og kvinder der har gjort det.

Enit , 23 år 07-06-2017. Kl. 20:32

Du skal være logget ind for at kunne skrive

Det er lidt komisk for jeg har altid kigget på damer selv når jeg havde kæreste på, og ingen af dem har kommenteret det negativt, faktisk modsat. Ved ikke om det blot skyldes de har været afklaret med det, eller det blot er fordi jeg har været ret åben omkring hvorfor og hvad jeg synes. Men jeg er helt enig med dig i at det forekommer helt naturligt som mand, og jeg ser det ved rigtig mange hankønsvæsner så snart deres partner ikke er tilstede.

Men den anden side af en kvinde der kigger i mine beskeder har jeg aldrig oplevet. Jeg viser nogen gange veninder samtaler, eller lader dem svare for mig - men jeg har aldrig registreret nogen af dem gå i dem selv. Men så igen de har bare haft adgang, og jeg har nok heller ikke givet så meget grund til at de skulle være utrygge. Som jeg ser det så skyldes snageri ren og skær utryghed og mistillid, ellers vil man jo blot kunne snakke om den slags. Så jeg ser det ikke som naturligt, eller kønsbestemt overhovedet. Hvis noget så ser jeg det som et tegn på undertrykkelse, hvis en person ser det som eneste mulighed for at finde svar på det man ønsker - det er generelt bare ikke sundt for et forhold.

Kimowich, 31 år 07-06-2017. Kl. 22:57
Er du enig?
  • 9
  • 7
Se 3 tidligere kommentarer

Jeg er helt enig i at adfærd der forsøger at skjule noget altid ligger op til en grad af mistillid. Altså at der er kode på en telefon er en ting, men at den så pludselig skifter, eller der til at starte med ikke er, men så kommer. Altså de der ændringer er noget værre noget til at opbygge en form for mistro. Det er vel lidt ligesom når man går på kur og ikke må spise kage, så savler man mere over kage end ellers. Det der man ikke må virke lige mere spændende.

Jeg tror mange i dag føler sig eksponeret af at alt ligger på de her elektroniske enheder og kan ses. Altså førhen ringede man bare, og der var 15 beskeder. Idag ligger alle ens ting på den, altså ALT. Og nogen vil gerne holde visse ting for sig selv, nogen skammer sig måske endda over ting omkring sig selv og har en idé om at det kan ses ud fra det, fordi alt er så eksponeret. Jeg tror på at det er usikkerheden kommer af manglen på kommunikation, hvorfor kommunikation altid har fyldt meget for mig i et forhold. Men jeg ved ikke om det er den endelige sandhed.

Hah, min første seriøse kæreste ville ikke have jeg læste M!, fordi hun blev usikker på sig selv i forhold til de modeller der var i bladet. Jeg brød mig ikke om at hun røg, så jeg sagde jeg stoppede med at købe det når hun stoppede med at ryge... Det synes hun ikke var rimeligt, men efter 2 år var hun alligevel blevet ret afslappet med at jeg kiggede på andre kvinder. Så jo det kan da helt klart tilvænnes.

Kimowich, 31 år 09-06-2017. Kl. 13:18

Du skal være logget ind for at kunne skrive

Det er cool nok at I/ du I snager.... ingen grund til at justifisere det...

Tjae , 46 år 19-06-2017. Kl. 02:38
Er du enig?
  • 5
  • 6

Du skal være logget ind for at kunne skrive

Der er forskel på at kigge, og at snage. Det er ikke ulovligt at kigge, hvorimod det er strafbart at læse andres beskeder, hvad enten det er sms, mail eller breve.

Jeg har intet imod min dame kigger på fyre, eller piger for den sags skyld. Ligesom hun også har det fint med jeg kigger på kvinder.

Tillid er nøglen ;)

Jonasfrapuls, 34 år 13-06-2017. Kl. 03:22
Er du enig?
  • 6
  • 8

Du skal være logget ind for at kunne skrive

Som om det kun var mænd, der kikker efter kvinder !!!

Kvinder kikker også efter kvinder, sammenligner, bedømmer og kommenterer.

Mand, 58 år 07-06-2017. Kl. 19:23
Er du enig?
  • 7
  • 14

Nu er der ret stor forskel på at se eller kigge på modsatte køn og så decideret at snage for at finde noget snavs - men interessant at bringe "undskyldningerne" på banen!

Jeg forstår ikke, hvorfor kvinder i stigende grad bliver helt knust af det faktum, at mænd ser på andre kvinder end deres kærester... I min optik er kvinder nemlig langt mere observante, og detaljemålende, når vi taler om at se på andre kvinder og mænd.

Desværre oplever jeg en stigende tendens til at kvinder er usikre og utrykke på både dem selv og deres kærester, hvilket jo må siges at være sørgeligt! Som oftest ligger der ikke nogen mening, hvis en mand fx kigger efter en tilfældig på gaden, hvorimod kvinder har det med at samligne dem selv og det de har. Det minder om én stor konkurense, hvor man hele tiden vurdere sig selv i forhold til andre, fremfor at være glade for det man har og står for.

Hvis man er i et parforhold, så tal da med hinanden om det der indbyrdes gør jer udtrykke, fremfor at snage og virke anklagende. Hvis der er noget der kan æde et parforhold op indefra, så er det netop mistillid og snag i smug af partneren.

Hvis man når dertil, hvor man er vred over hvem der liker ens partners billeder på de sociale medier, så vil jeg mene, at man er ved at skabe et problem, som er meget svært at komme af med, desværre.

Ølhunden, 26 år 07-06-2017. Kl. 23:35

Du skal være logget ind for at kunne skrive

Ugens quickie

Retningsliner

Husk at tale pænt til hinanden, ik? Det er mere nice for alle.

Vi fjerner indlæg, som:

  • taler grimt og personligt om andre
  • indeholder links til billeder af andre end dig selv. Hvis vi mistænker, at personen på billedet ikke har givet tilladelse til det, så fjerner vi det. No questions asked. 
  • kun har til hensigt at reklamere for kommercielle produkter
  • har et sprogbrug, der ikke er passende
  • ikke overholder loven 
  • bare er nederen og ikke bidrager til en positiv debat

Er du uenig i en kommentar, så giv den en thumbs down. Brug kun "Rapportér", hvis det strider imod disse.

Brugere, der gentagne gange ignorerer advarsler, vil blive blokeret.

Har I spørgsmål eller kommentarer, så skriv endelig til os på [email protected]

 

 

Du skal være logget ind for at kunne skrive